Що за дикі суми у газових платіжках?

Листопадові платіжки з цифрами, зіставними з розміром пенсії, викликали серцеві напади та паніку. Виявляється, газопостачальник запровадив так звану рекомендовану плату за наступний місяць. Насправді ж, питання необхідності оплати цих астрономічних сум споживачі можуть вирішувати самі. Але про це їх чомусь завчасно не попередили, чим і викликали масовий стрес.

Цей платіж — нова графа у квитанції, яка не була виділена там ані шрифтом, ані кольором, тож і помітним слово «рекомендований» стало не одразу. Зате сума до сплати, позначена жирним, у очі потрапила, немов гостра скалка. Доволі жорстокий сюрприз напередодні Новорічних свят, чи не так?! У всіх споживачів ця цифра вдвічі перебільшила очікувану, бо до вартості фактично спожитого газу хтось додав його вартість, нібито спрогнозовану на грудень.

А ось подати хоча б дрібним шрифтом якесь роз’яснення про запровадження рекомендованого платежу та приклад розрахунку — газові розумники не здогадалися. Натомість, поруч із астрономічною сумою помістили суворе попередження про необхідність здійснити оплату не пізніше 5 днів після отримання рахунка. Підозріло високі суми викликали шквал обурливих публікацій у соцмережах.

Лише після ініціативи ЗМІ збутовики пояснили, мовляв, ми не винуваті, а рекомендований платіж ввели виключно у зв’язку з новим Законом «Про житлово-комунальні послуги». Саме він надав право постачальникам комунальних послуг штрафувати споживачів за невчасну сплату, причому — незалежно від причин. Відсотки нараховуватимуть «тупо» за кожен протермінований день. Добре, що не за годину!

І хоча іронія тут недоречна, втім навіть не намагайтеся розчулити цю нову силову структуру стогонами про затримку пенсій, зарплат, необхідністю витрат на пологи, годування, лікування, поховання, перебоями у роботі банків, банкоматів та інші житейські дрібниці. Депутати нашого парламенту (у тому числі й ті, яких ви обрали собі за 200 гривень) ухвалили закон, який веде до нарахування штрафних санкцій — пені. Оця сама пеня і постукає у ваші двері за найменшого порушення термінів платежу за комунальні послуги і, зокрема, за газ. Тож, якщо вас відвідає зухвала ідея піти платити аж після 5-го дня після отримання квитанції, ви на власній шкурі відчуєте всі радощі газового опалення та гарячого водопостачання. Може, хоч це спонукає вас до моржування.

За геніальним задумом збутовиків, рекомендована передплата має стати м’якою подушкою безпеки: насолоджуючись нею, платоспроможним споживачам, можливо, пощастить уникнути пені. І хоча поза увагою залишили той «другорядний» нюанс, що штрафи за несплату почнуть діяти лише з 1 січня 2019 року, а подушку безпеки підсунули вже сьогодні, навіть не пробуйте опиратися долі. Ви що, не знаєте, які зарплати у газовиків? Лише у голови правління НАК «Нафтогаз України» Андрія Коболєва 3 млн. грн. (ні, не за 12 місяців — за один). А на носі у них — корпоратив. Невже, по-вашому, під новорічну ялинку гріх покласти порядні премії? Так що, майте совість: або не випалюйте газ, або не шкодуйте грошей.

Повертаючись до суті: при розрахунку рекомендованого платежу по кожному споживачу враховуватимуть вартість прогнозного споживання газу в наступному місяці. Якщо точніше, прогнозне споживання газу розраховують, виходячи з середньорічного об’єму споживання, яке множиться на місячну частку (відсоток), встановлену у додатку № 1 до Кодексу газорозподільних мереж (і такий є!) для кожної групи споживання. Щодо цієї групи, то вона визначається, залежно від того, які саме газові прилади у вас встановлені та використовуються. До речі, номер групи зазначено у нижньому лівому куті рахунка.

Як стверджує співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич, такий фінт, як рекомендована передплата — закону не порушує. Славнозвісний Остап Бендер, як відомо, знав 400 порівняно чесних способів відбирання грошей у населення. Оскільки згаданий газовий варіант коливається десь на межі закону, то заради залучення додаткового фінресурсу його не використовує лише лінивий. «Кожен постачальник хоче отримати від споживача більше грошей. Будьмо реалістами, хто ж у капіталістичному суспільстві й капіталістичному світі відмовиться заробити більше, коли для цього з’являються нові можливості», — відверто зазначив експерт.

«Насправді ж, це не є новація, бо ті, хто, до прикладу, користуються послугами Укртелекому, у своїх платіжках уже давно бачать аналогічну пропозицію — «рекомендовано до сплати», але там абонплата фіксована. Тому нічого дивного тут немає, логіка у постачальника послуг присутня, але все це — на розсуд споживача: хоче — сплачує, не хоче — не сплачує», — додав пан Марунич.

Втім те, що споживач має ще й таке право вибору, як платити за один місяць чи одразу за два — йому також не повідомили, і в цьому полягає ще одна шахрайська маніпуляція. На квитанціях зрозумілої інформації немає, у ЗМІ про таку новацію — ані слова, а при здійсненні оплати через мобільний додаток видно взагалі лише одну суму і то значно збільшену. Якесь повідомлення про запровадження рекомендованого платежу розмістили на сайті ТзОВ«Закарпатгаз Збут» 12 грудня, але й там не все зрозуміло. А стандартний текст, використаний у більшості областей України, чомусь обрізали на найцікавішому.

А могли би заради спокою споживачів сказати, що, мовляв, в особистому кабінеті на сайті 104.ua вам буде надано пояснення щодо розрахунків. І що рекомендований — не є обов’язковий. І якщо споживач не бажає сплачувати такий аванс, це жодним чином не позначиться на його розрахунках із ТзОВ «Закарпатгаз Збут» та не стане причиною заборгованості за спожитий газ за його абонентським рахунком. І що немає причин для переживання, адже нова графа — це лише добра порада, ваша можливість поповнити свій рахунок, аби потім, якщо вчасно не сплатили, — не виникла заборгованість та не була нарахована пеня. А «зайві» гроші у будь-якому разі залишаться на рахунку споживача і він зможе заплатити ними за мобільний зв’язок, Інтернет тощо. Могли би так сказати?

Зрештою, аби у пересічного громадянина не виникло паніки та запитань, логічно було би у графі «до сплати», яка виділена жирним, вказати ту суму, яку людина повинна заплатити за вже отриману послугу, а нижче — ту, яку їй рекомендують заплатити за наступний місяць. Логічно також було би чіткіше закцентувати, що, якщо споживач не має наміру здійснювати запропоновану передоплату, у квитанції є порожня графа «сплачую», де він може самостійно вписати суму, яку має намір перерахувати за послугу.

За матеріалом Мар’яни Білозір

Rionews.com.ua

clipnews